چاپ سیلک

ابزار مورد نیاز برای چاپ سیلک

ابزار های چاپ سیلک

امروزه صنعت چاپ نیز در مقایسه با گذشته تغییرات بسیار زیادی داشته است. چاپ سیلک یکی از نوین‌ترین و پیشرفته‌ترین روش‌های چاپ محسوب می‌شود که با کمک مدل‌های خاصی از قالب روی سطوح مختلف انجام می‌شود. این روش چاپ تصویر شامل انواع مدل‌های معمولی، چاپ ترام و… است. آیا می‌دانستید که در این صنعت از ابزار و تجهیزات بسیار متفاوتی استفاده می‌کنند؟

در این روش چاپ نیز همانند دیگر روش‌های چاپ نیاز به ابزارآلات و تجهیزات خاصی است که با نام ملزومات چاپ سیلک شناخته می‌شوند.‌ در رابطه با اینکه تجهیزات لازم برای چاپ سیلک چیست، چگونه از آنها استفاده می‌شود و نکات ایمنی استفاده از آنها در ادامه توضیحات کامل‌تری ارائه می‌دهیم.

معرفی ابزارهای ضروری

اگر شما هم در صنعت چاپ و تبلیغات فعالیت دارید، بدون شک نام چاپ سیلک را شنیده‌اید. در این صنعت از ابزار و تجهیزات بسیار مختلفی استفاده می‌کنند تا فرآیند چاپ تصویر با کیفیت بسیار عالی صورت بگیرد. این چاپ انعطاف پذیر که معمولاً روی سطوح مختلفی انجام می‌شود، جزو رایج‌ترین چاپ‌های قرن اخیر است. این روش چاپ از نظر چاپ روی متریال‌های مختلف، شباهت زیادی به چاپ فلسکوگرافی دارد. برای چاپ تصویر روی متریال‌های کاغذ، پارچه، شیشه، پلاستیک، فلز و حتی چوب نیاز به ابزار بسیار زیاد و شاید متفاوتی است. برخی از این ابزار مورد نیاز در چاپ سیلک شامل:

ابزار های چاپ سیلک

توری یا پارچه چاپ

توری یا پارچه چاپ جزو ملزومات مهم و ضروری هستند که معمولاً تصویر مورد نظر روی آنها چاپ می‌شود. این تورهای مخصوص در مشبندی‌های مختلفی به تولید می‌رسند که هر یک از آنها کاربردهای متفاوتی نیز دارند. در واقع هر نوع مش‌بندی این تورها برای پیاده‌سازی یک نوع طرح خاص مناسب هستند.

مرکب چاپ

رنگ‌های مخصوصی که برای این نوع چاپ استفاده می‌شوند به عنوان اصلی‌ترین ملزومات چاپ سیلک هستند. این رنگ‌ها بر اساس نوع متریال انتخاب می‌شوند؛ چرا که هر رنگی به تناسب نوع متریال مورد نظر برای چاپ با مشخصات سازگارتر تولید شده است.

شابلون

شابلون‌های صنعت چاپ را می‌توان به عنوان پرکاربردترین ابزارآلاتی برشمرد که معمولاً از جنس‌های چوب، آهن، آلومینیوم و... هستند. شابلون‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند تا چهارچوب توری به راحتی روی آنها به صورت فیکس قرار بگیرد.

اسکویجی

اسکویجی یا کاردک چاپ از رایج‌ترین ملزومات مورد استفاده در این روش چاپ است. معمولا اسکویجی را با نام لاستیک چاپ یا لاستیک اسکویجی نیز می‌شناسند که برای جابجایی مرکب روی توری کاربرد دارد. با کمک این کاردک‌ها می‌توان رنگ را از روزنه‌های نوری عبور داد تا به راحتی روی جسم مورد نظر در هر متریالی چاپ شود.

نحوه استفاده و نگهداری از تجهیزات

صنعت چاپ سیلک پیشرفته‌ترین صنعتی است که امروزه کاربرد بسیار زیادی دارد. با توجه به مدرن بودن تجهیزات صنعت چاپ و هزینه‌های بالای آن‌ها و اهمیت کیفیت پیاده‌سازی تصاویر، هنگام نگهداری و استفاده صحیح از تجهیزات و ابزارآلات باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید که در ادامه ذکر می‌شوند.

  • کلاف یا فریم باید در اندازه کاری انتخاب شود که قصد دارید به همان اندازه از آن استفاده کنید؛ معمولاً هم کلاف‌های جنس چوب بهترین نوع فریم هستند.
  • در این نوع چاپ معمولاً توری‌هایی مناسب هستند که شماره‌های مختلفی دارند و می‌توانید به تناسب نوع کار خود آن را انتخاب کنید.
  • پس از انجام کار برای شستشوی توری ‌می‌توانید از ماده سفید کننده استفاده کنید؛ چرا که این ماده باعث تمیز شدن توری می‌شود.
  • برای اینکه در کارگاه آلودگی صوتی ایجاد نشود، می‌توانید موتورهای تهویه را خارج از کارگاه قرار دهید و توسط کانال کشی تهویه کارگاه صورت بگیرد.
  • تمامی تجهیزات و مواد مورد استفاده در این صنعت را به دور از حرارت مستقیم یا جرقه و آتش سوزی نگهداری کنید.
  • پس از انجام فرآیند چاپ حتماً قسمت‌هایی از دستگاه را که ممکن است به دلیل پخش رنگ کثیف شده باشند، با مواد شوینده مناسبی تمیز کنید.
  • هر یک از ابزار و تجهیزات این نوع چاپ برای کاربرد خاصی طراحی شده‌اند، پس هرگز از این ابزار برای عملیات‌های مختلف استفاده نکنید.
  • در چاپ سیلک می‌توان از رنگ‌های بسیار زیادی استفاده کرد، در واقع تنوع رنگی این نوع چاپ بسیار زیاد است. هر نوع رنگی را هرگز نمی‌توان برای هر نوع چاپ و روی هر نوع متریالی مورد استفاده قرار داد.

نکات ایمنی چاپ سیلک

در هر حوزه کاری رعایت اصول بهداشت و نکات ایمنی جزو مهمترین اقداماتی است که سلامت شما کارکنان و حتی ابزار و تجهیزات آن حوزه کاری را تضمین می‌کند. پس برای سلامت جسمی و روحی کارکنان و حفظ ایمنی تجهیزات و ابزارآلات، الزاماً باید نکاتی رعایت شود.

در تمامی کارگاه‌های چاپ سیلک بدون شک از مواد اشتغال زایی همچون بنزین، ریتاردر، نفت یا حتی تولوئن استفاده می‌کنند. برای حفظ ایمنی در چنین مکان‌هایی تا حد امکان باید از جرقه و آتش استفاده نشود. همچنین برای انتخاب وسایل گرمایشی در چنین مکان‌هایی باید دقت کافی داشته باشید؛ چرا که حتی حرارت مستقیم نیز خود عامل آتش سوزی است.

ابزار های چاپ سیلک

تمامی مواد شیمیایی که در کارگاه‌های چاپ سیلک استفاده می‌شوند، می‌توانند مسمومیت ایجاد کنند. حتی گاهی تنفس بخار این مواد شیمیایی سمی می‌تواند به ریه و شش کارکنان آن مجموعه آسیب برساند. چه بسا اینکه همین مواد شیمیایی دائماً با پوست دست و حتی لباس شما در تماس هستند. به همین منظور توصیه می‌شود تا هنگام کار در چنین کارگاه‌هایی حتماً از ماسک، دستکش و لباس مناسب استفاده کنید.

باید در ورودی هر سالن و معمولاً در نزدیکی محل‌های خطرناک از کپسول آتش‌نشانی استفاده شود.

نتیجه

در بین تمامی چاپ‌های دیجیتالی بدون شک چاپ سیلک پیشرفته‌ترین و بهترین نوع چاپ محسوب می‌شود. این روش به دلیل سادگی، مقرون به صرفه بودن، قابلیت چاپ روی سطوح مختلف و قابلیت چاپ در تیراژ‌های بالا مورد توجه است. اصلی‌ترین تفاوت این نوع چاپ پیشرفته با چاپ‌های دستی در تعداد و سرعت چاپ آنها خواهد بود. در این صنعت از ابزار و تجهیزات بسیار متعددی استفاده می‌شود که هر یک از این تجهیزات برای کار خاصی هستند.

 هنگام خرید این ابزار و تجهیزات باید به کیفیت آنها توجه داشته باشید. البته که مدل‌های مختلفی از این ابزارآلات و تجهیزات وجود دارد که باید به تناسب دستگاه چاپ و نوع نیاز خود آنها را انتخاب کنید. اگر به دنبال چاپ سیلک با قیمت ارزان و بدون واسته هستید، می‌توانید همین حالا با کارشناسان نیک پلاست تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *