چاپ سیلک

نحوه چاپ سیلک رو لباس | درآمد چاپ سیک

بلاگ نیک پلاست 2 1

چاپ سیلک یکی از روش‌های نوین و امروزی چاپ است که به‌واسطه مدل‌های خاصی از قالب یا به عبارتی شابلون انجام می‌شود. از رایج‌ترین نمونه‌های این حرفه، چاپ رو پارچه و لباس‌هایی مانند تیشرت است که این، باعث توسعه بسیاری از صنایع مانند نساجی شده است. درآمد حاصل از این کار به تعداد چاپ های روز شما بستگی دارد که میانگین رو هر لباس میتوانید 1/500/000 الی 2/000/000 تومان سود کنید .

در این مقاله می‌توانید اطلاعات پایه‌ای لازم درخصوص چاپ به‌روش سیلک را دریابید و سوالات و ابهامات خود را درمورد چگونگی انجام آن روی پارچه و لباس از ما در مجموعه نیک پلاست بگیرید. پس همراه ما تا بازشدن دریچه‌های جدید به‌سمت حرفه‌ای ایده‌آل همراه باشید.

چاپ روی پارچه و لباست با ما

معرفی اجمالی چاپ سیلک یا سیلک اسکرین

اگر علاقه‌مند به صنعت چاپ باشید یا جست‌وجویی در مورد آن کرده باشید، احتمالا با عبارت سیلک اسکرین آشنایی دارید. سیلک اسکرین نوعی روش چاپ و تکثیر است که با امکانات فراوان، روی اشیای مختلف، در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون قابل اجراست.

این روش چاپی که به آن سری گرافی هم می‌گویند، در اوایل دوران اختراع خود بیشتر کاربرد تبلیغاتی و نمایشی داشت. سری گرافی در واقع ساده‌ترین شیوه نسخه‌برداری است. امروز به‌طور اغراق‌آمیزی شاهد چاپ رو لباس با و انواع پارچه‌ها با روش سیلک هستیم.

در این مقاله می‌توانید اطلاعات پایه‌ای لازم درخصوص چاپ به‌روش سیلک را دریابید و سوالات و ابهامات خود را درمورد چگونگی انجام آن روی پارچه و لباس از ما در مجموعه نیک پلاست بگیرید. پس همراه ما تا بازشدن دریچه‌های جدید به‌سمت حرفه‌ای ایده‌آل همراه باشید.

چاپ سیلک روی لباس

مراحل انجام چاپ رو تیشرت و پارچه به روش سیلک

روند انجام سیلک اسکرین روی پارچه، یک روند ساده و ازپیش ‌تعیین‌شده است. درحالی‌که در روش‌های مختلف انجام این چاپ، ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. بااین‌حال قصد داریم نحوه انجام این شیوه چاپی را با جزئیات کامل برای شما ذکر کنیم.

  • مرحله ابتدایی: در این مرحله طرح انتخاب شده و روی کاغذ کالکی که قابلیت انتقال نور را داشته باشد، به‌شکلی سیاه و سفید پرینت می‌شود. این پرینت نهایی برای ساخت شابلون مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مرحله دوم: با توجه به پیچیدگی طرح انتخابی، توری مناسب برای چاپ انتخاب می‌شود. توری را به امولسیون حساس به نور آغشته می‌کنند. سپس آن را در مقابل نور خورشید قرار می‌دهند؛ چون قسمت‌هایی که با امولسیون پوشانده شده، بسیار سفت می‌شوند. به‌این‌ترتیب شابلون ما برای چاپ سیلک روی پارچه آماده است.
  • مرحله سوم: طرح مورد نظر با دقت روی شابلون چسبانده می‌شود و برای بار دوم در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب، امولسیونی که به نور خورشید حساس است، بیشتر حالت سفت و سخت به خود می‌گیرد.
  • مرحله چهارم: قسمت‌هایی از شابلون که توسط طرح پوششی نداشتند و به‌شکل امولسیون‌های سفت و سخت هم در نیامده بودند، توسط آب شست‌وشو داده می‌شوند. وقتی توری شسته و کاملا خشک شد، شابلون آماده پذیرش جوهر و آغاز روند چاپ خواهد بود. در این مرحله، دقت و مهارت فرد اهمیت زیادی دارد؛ چون اگر پستی و ناهمواری در سطح چاپ مشخص شود، هیچ‌گونه زیبایی در مرحله نهایی دیده نخواهد شد.
  • مرحله پنجم: پارچه یا لباس را به‌شکلی صاف روی سطحی عاری از هرگونه ناهمواری قرار می‌دهند. سپس به‌وسیله یکی از روش‌های پرس دستی یا اتوماتیک، جوهر یا رنگ به پارچه منتقل می‌شود. البته دستگاه‌های چاپی که به‌تازگی روانه بازار شده‌اند، دارای چاپ‌گردان هستند و به همین دلیل، دیگر نیازی به پرس دستی یا اتوماتیک ندارند. با آن‌ها می‌توان به‌طور همزمان تعداد زیادی شابلون را چاپ کرد.
  • مرحله ششم: با فشار زیاد، جوهر به سطح پارچه منتقل می‌شود. در واقع با ریخته‌شدن جوهر روی شابون، فرایند چاپ سیلک تکمیل نمی‌شود و باید یک سری پاروها روی شابلون کشیده شود تا جوهر از پارچه عبور کند و روی سطح زیرین خود یعنی پارچه یا لباس قرار بگیرد.
  • مرحله هفتم: پارچه یا لباس به‌وسیله دستگاه‌هایی خاص خشک می‌شود و اگر آلاینده خاصی روی آن وجود داشته باشد، از بین می‌رود. در نهایت، محصولات چاپ‌شده بعداز یک بازبینی نهایی برای مشتریان فرستاده می‌شوند.

اقداماتی که بعد از چاپ سیلک باید انجام دهید!

یک سری عملیات هستند که دقیقا بعداز پایان فرایند چاپ آغاز می‌شوند. اگر به فرایند خشک‌شدن کار اهمیت ندهید، رنگ‌ها روی کار ثابت نمی‌شوند. این مسئله ضمن کاهش کیفیت چاپ، تمام هزینه‌های صرف‌شده را هم هدر می‌دهد.

در گذشته پارچه‌ها را در هوای آزاد قرار داده و به آن فرصت می‌دادند تا خشک شود. درگذر زمان با روی کار آمدن روش‌های جدید، استفاده از قفسه‌های خشک‌کن محرک و دارای طبقات زیاد رایج شد. امروز از دستگاه‌های فوق‌العاده مدرن و پیشرفته‌ای برای این کار استفاده می‌شود که فرایند خشک‌کردن سطوح را با دقت و سرعت بالا و بدون نیاز به نیروی کار انسانی انجام می‌دهند.

چاپ سیلک روی لباس

آیا چاپ سیلک را می توان شست؟

برای افرادی که قصد استفاده از سری گرافی روی پارچه یا لباس خود را دارند، دستیابی به پاسخ این سوال خیلی مهم است. بهتر است بدانید که اگر جوهر چاپ به‌خوبی پخته نشده باشد، امکان پاک‌کردن چاپ با شست‌وشو وجود دارد. همچنین اگر مواد چاپی از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار نباشند، باز هم می‌توان آن را شست.

آیا درآمد حاصل از چاپ سیلک رضایت بخش است یا نه؟

خاطرتان جمع باشد! درآمد حاصل از سیلک اسکرین خیلی از افراد را مجاب می‌کند که به این حرفه قدم بگذارند. شما کمترین حرفه‌ای را می‌توانید بیابید که آمیزه‌ای از هنر و صنعت و درعین‌حال درآمدزا هم باشد.

در واقع همه‌چیز از چاپ پارچه آغاز شد. از رنگ و نقش‌هایی که روی لباس‌ها جا خوش کردند و این‌گونه بود که صنعت چاپ روی پارچه جان گرفت. افرادی که در این زمینه شغلی فعالیت می‌کنند و از درآمد بالایی برخوردارند، شامل 2 گروه هستند.

اول کسانی که شغل اصلی آن‌ها با فرایندهای چاپی روی پارچه و متریال‌های مختلف گره خورده؛ و گروه دوم طراحان دوخت و طراحان لباس که به‌دنبال مدل‌های جدید هستند و می‌خواهند با دستگاه‌های موجود در این زمینه، ذهنیت‌شان را به عینیت تبدیل کنند.

جمع‌بندی

چاپ سیلک یا سیلک اسکرین یک روش چاپی بسیار انعطاف‌پذیر است که برای انواع سطوح و بیشتر پارچه و لباس کاربرد دارد. در این فرایند از یک قاب توری با سوراخ‌های ریز برای انتقال رنگ به سطح مورد نظر استفاده می‌شود. چگونگی انجام آن را هم که در 7 مرحله برای‌تان نگارش کردیم و خواندید.

اگر اساسا تجربه‌ای درزمینه سیلک اسکرین ندارید اما درحال‌حاضر نیازمند قابلیت‌های ویژه آن روی پارچه هستید، یا می‌خواهید یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی کنید و با هربار سفارش به درآمدی بالا برسید، تمام تلاش ما در مجموعه نیک پلاست این است که شما را با رفع احتیاجات‌تان یاری کنیم.

چاپ سیلک روی لباس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *