چاپ سیلک

چاپ سیلک اسکرین روی پارچه

چاپ سیلک روی پارچه

چاپ سیلک یکی از فرآیندهای چاپی به‌حساب می‌آید که معمولا روی پارچه انجام می‌شود. اما از آن می‌توانید روی سطوح دیگر مانند انواع فلز، چوب یا شیشه هم استفاده کنید. جذابیت انجام این کار به‌قدری است که بسیاری از افراد علاقه به انجام آن حتی در محیط خانه دارند. چاپ روی پارچه را می‌توانید ازطریق دستگاه‌های پیشرفته و هم به‌صورت دستی انجام دهید.

ابزاری که برای انجام چاپ دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار ساده بوده و تنها یک توری، جوهر و پاروی چاپ را شامل می‌شود. باید به این موضوع توجه کنید که در روش‌هایی که از شابلون برای این‌ کار استفاده می‌شود فرآیند چاپ کمی متفاوت‌تر خواهد بود. در ادامه به بررسی این روش‌ چاپ روی پارچه می‌پردازیم.

مراحل انجام چاپ سیلک اسکرین

برای انجام پروسه چاپ سیلک روش‌های متعددی وجود دارد بااین‌حال روند کلی این فرآیند در تمام شرایط می‌تواند یکسان باشد. این تفاوت‌ها بیشتر در جزئیات دیده می‌شود و در این قسمت قصد داریم تا مراحل تکمیل فرآیند چاپ را با جزئیات، مورد بررسی قرار دهیم.

مرحله اول و اجرای طرح اولیه

در این قسمت شما باید طرح مورد نیاز خود را با هراندازه و پیچیدگی انتخاب کنید. سپس طرح را روی کاغذی کالکی که قابلیت انتقال نور را دارد منتقل کنید. این طرح باید به‌شکل سیاه‌ و سفید پرینت شود و از این پرینت نهایی برای تهیه شابلون هم استفاده خواهد شد.

چاپ سیلک روی پارچه

اگر دنبال طرح چاپ سیلک میگردی اینجا یکسری برات آماده کردم :

مرحله دوم انتخاب توری مناسب

برای انجام چاپ سیلک در این مرحله باید توری مطابق با طرحی را که انتخاب کرده‌اید تهیه کنید. این توری باید براساس اندازه و پیچیدگی طراحی شما تهیه شود. در این قسمت باید توری را با امولسیون بپوشانید. پس‌از این کار باید توری آماده‌شده را در مقابل نور خورشید قرار دهید.

قرارگرفتن توری در زیر نور خوشید سبب می‌شود تا امولسیونی که روی توری پوشانده شده، به‌علت حساست به نور سفت و سخت شود. دقیقا در همین مرحله است که شابلون شما برای انجام چاپ روی پارچه آماده خواهد شد.

مرحله سوم استفاده از طرح روی شابلون

طرح مورد نظر خود را با دقت کامل روی شابلونی که از قبل ساخته بودید، بچسبانید. در این قسمت باید برای بار دوم شابلون را در معرض نور خورشید قرار دهید. این کار سبب می‌شود تا  امولسیونی که به نور خورشید حساس است در دومین مرحله سفت‌تر و سخت‌تر شود.

حالا زمان آن رسیده که رنگ مورد نظر، درست مطابق با نیاز و سلیقه خود را برای چاپ انتخاب کنید. در واقع انتخاب رنگ بسته به طرحی دارد که در نظر دارید. اگر طرح انتخابی شما تنها نیاز به یک رنگ داشته باشد، کار آسان است.

اگر طراحی نیاز به داشتن تعداد بالایی رنگ باشد، باید برای هر رنگ یک شابلون به همان روشی که در قسمت‌های قبلی به آموزش آن پرداختیم ساخته شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که ساخت شابلون‌های متعدد و شبیه به  هم اصلا کار ساده‌ای نیست و نیار به تجربه و مهارت زیادی دارد تا بتوانید به آسانی این مرحله را هم به اتمام برسانید.

مرحله چهارم شستن امولسیون

دراین مرحله از چاپ سیلک باید قسمت‌هایی از شابلون که با استفاده از طرح پوششی که روی آن‌ها ایجاد نشده و به‌شکل امولسیون سفت درنیامده بود، توسط آب شسته شوند. این مرحله هم نیاز به دقت و حساسیت زیادی دارد تا چاپ به‌طور دقیق روی پارچه انجام بگیرد.

در غیر این‌ صورت هنگام چاپ روی پارچه برخی برجستگی و ناهمواری روی چاپ ایجاد می‌شود که در کار نهایی کیفیت و زیبایی بصری مورد نیاز را به شما نخواهد داد. زمانی که  توری شسته‌شده به‌طور کامل خشک شد، شابلون شما آماده استفاده از جوهر و انجام چاپ است.

چاپ سیلک روی پارچه

مرحله پنجم و آماده‌سازی پارچه

تقریبا به مراحل پایانی کار چاپ سیلک نزدیک می‌شویم. شما باید پارچه یا هر سطح دیگری که قرار است چاپ روی آن انجام شود را آماده کنید. در این مرحله نیاز است تا پارچه مورد نظر خود را روی یک سطح صاف پهن کرده و بدون هیچ چین‌وچروک و ناهمواری روی سطح قرار دهید.

حالا که از صاف‌بودن پارچه روی سطح مطلع شده‌اید، باید از پرس جوهر یا رنگ استفاده کنید. در واقع روش‌های متنوعی برای پرس جوهر وجود دارد که می‌توان به پرس دستی و اتوماتیک دربین آن‌ها اشاره کرد. این روزها استفاده از پرس اتوماتیک بسیار مرسوم‌تر است.

مرحله ششم انتقال جوهر به سطح پارچه

در این مرحله با یک فشار نسبتا زیاد، جوهر به سطح پارچه مورد نظر منتقل می‌شود. روند انجام این مرحله ارتباط مستقیمی با نحوه چاپ سیلک روی پارچه، سطح مورد نظری که قرار است چاپ روی آن انجام شود و در قسمت زیر شابلون قرار بگیرد، دارد. بعداز بررسی این موارد جوهر روی سطح ریخته می‌شود. ریخته‌شدن جوهر روی پارچه انتهای کار چاپ نیست و باید یک سری پاروها روی شابلون کشیده شود تا جوهر از شابلون رد شده و روی سطح قبل چاپ قرار بگیرد.

مرحله هفتم خشک کردن پارچه

این مرحله تقریبا قسمت‌ پایانی فرآیند چاپ به‌حساب می‌آید. در واقع پارچه مورد نظر به‌وسیله دستگاه‌های خاصی خشک می‌شوند. به‌ندرت دیده می‌شود که آلودگی یا آلاینده خاصی روی پارچه وجود داشته باشد؛ اما درصورت مشاهده هر نوع آلودگی آن را برطرف می‌کنند. محصولاتی که به چاپ رسیده‌اند پس‌از یک بازبینی نهایی بسته‌بندی شده و برای رساندن به‌دست مشتری آماده می‌شوند.

چاپ سیلک روی پارچه

مرحله هشتم و فشرده سازی در چاپ

دستگاه‌های پرس مورد استفاده در فرآیند چاپ سیلک به 3 دسته کلی مانند، دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم می‌شوند. فشاری که پرس‌های دستی ایجاد می‌کنند کاملا در اختیار دست افراد است. این درحالی است که پرس‌های اتوماتیک تا حد زیادی به وسیله ماشین کنترل می‌شوند و دخالت نیروی انسانی روی آن‌ها محدود خواهد شد. از این دستگاه‌ها بیشتر در کارخانه‌ها و کارگاه‌های چاپی استفاده می‌شود.

حالا که از صاف‌بودن پارچه روی سطح مطلع شده‌اید، باید از پرس جوهر یا رنگ استفاده کنید. در واقع روش‌های متنوعی برای پرس جوهر وجود دارد که می‌توان به پرس دستی و اتوماتیک دربین آن‌ها اشاره کرد. این روزها استفاده از پرس اتوماتیک بسیار مرسوم‌تر است.

جمع‌بندی

صنعت چاپ یکی از بهترین و سودآورترین صنایع در کشورهای پیشرفته به‌حساب می‌آید و محبوبیت خود را مدیون مفرح بودن پروسه انجام آن است. در واقع این صنعت گستردگی زیادی دارد و چاپ سیلک تنها بخشی از آن محسوب می‌شود.

اگر از آن دسته از افرادی هستید که علاقه به داشتن یک کسب‌وکار خانگی یا کمی حرفه‌ای در صنعت چاپ دارید، می‌توانید با دریافت آموزش‌های لازم در این زمینه وارد صنعت چاپ شده و از انجام آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *